30/05/2019

Berlicum, 21 mei 2019 – De vier basisscholen in Berlicum en Middelrode hebben tegenwoordig allemaal een schoolmoestuin. Kinderen leren weer waar hun eten vandaan komt en steken samen hun handjes uit de mouwen. De tuintjes staan al vol met courgetteplantjes, aardbeien, appels, tuinbonen, frambozen, etc. Op de diverse basisscholen worden de lesprogramma’s er op verschillende manieren omheen gebouwd. Voor de crea-middag worden bij de Herman Jozefschool aardappels opgegraven en geschild om er daarna stempels uit te snijden om weer mooie tekeningen mee te stempelen. Ook wordt er met klassen gekookt. De schoolmoestuinen zijn meestal ook een gedeelde plek met buurtbewoners en kinderdagverblijven. Bij basisschool De Parel wordt de moestuin gerund samen met de bovenburen, Cello. En in de schoolvakanties geven de buurtbewoners de plantjes water en snoepen wellicht nog een paar aardbeitjes. Een mooi project wat leuk en leerzaam is voor kinderen en wat buurten bij elkaar brengt. Daar wilde Lions Club Berlicum, Leij en Aa graag haar steentje aan bijdragen. Zo bleek dat er nog behoefte aan geld was voor verdere uitbreiding van de verschillende moestuinen. Iedere school heeft zo zijn eigen behoeften. De één wil graag meer gereedschap, de ander een insectenhotel, weer één wil extra bakken, etc.

Uitreiking cheques schoolmoestuinen basisscholen Berlicum & Middelrode

De Lions Club had een mooi centje bij elkaar vergaard met haar jaarlijkse verkoop van champagneflessen, die ze zelf ophalen bij het champagnehuis in Frankrijk. Dit jaar is de opbrengst dus gedeeltelijk naar de schoolmoestuinen gegaan. De Lions hadden daarbij het geluk dat Stichting Lions Quest Nederland het bedrag nog eens verdubbelde. Toen we bij Ad Geerts van de Agri Bouwmarkt aankwamen, aarzelde ook hij geen moment en deed ook een flinke duit in het zakje, waardoor het op een leuk totaalbedrag uitkwam. Hierdoor kon de Lions Club Berlicum, Leij en Aan elk van de vier basisscholen in Berlicum en Middelroden een mooie cheque overhandigen die dankbaar in ontvangst werden genomen. De cheques zijn ter besteding bij de Agri Bouwmarkt, een bekende plek voor de inwoners van Berlicum en Middelrode als het gaat om tuinmaterialen, en dus ook voor schoolmoestuinen.